Мир і Добро – Pax et Bonum

Парафія Преображення Господнього в Борисполі

Мартін Шонгауер, ч. 1 (живопис)

Німецький художник (нар. бл. 1430-35 р., Кольмар, Ельзас – пом. 2 лютого 1491 р., Брайзах.

Ті декілька картин, що збереглися до 21 століття, мало що прояснюють в життєписі Шонгауера. Він брався за традиційні сюжети і майже традиційно їх вирішував. За близькість художньої манери до творів майстрів Фландрії в Італії Шонгауера прозивали Прекрасний Мартін або Мартін Антверпенський (тобто фламандський). Гравюри Шонгауера знав Джорджо Вазарі. Він розповідав, що одну з гравюр німецького майстра вивчав і копіював сам Мікеланджело.

Вівтарна картина «Мадонна в рожевій альтанці» (1473, Кольмар, церква св. Мартіна) написана на поширену тему в німецькому живописі того часу. Альтанка із троянд була звичним на той час символом раю. У художника цей символ, так само як і образ Діви Марії, сповнений земної краси. Ще більший приклад реального буття у невеликих домашніх вівтарях: «Св. Сімейство» (бл. 1475-1480, Відень, Музей історії мистецтва), «Поклоніння пастухів» (бл. 1480, Берлін, Державні музеї). В сюжетах цих творів більшу роль відіграють мотиви навколишнього життя – натюрморт, пейзаж і зображення тварин.

Слід визначити, що в картинах і гравюрах Шонгауера є домішки пізньої готики. Але вони позбавлені готичної експрессії, більш м’які і привітні за твори німців-сучасників. Позбавлені твори і занадтої трагічності, що притаманна всім картинам уславленого Грюневальда.

Святе Сімейство, бл. 1470, Дерево, 26 х 17 см, Alte Pinakothek, Munich.
Святе Сімейство, 1475-80 рр., Олія на дереві, 26 х 17 см, Kunsthistorisches Museum, Vienna.
Різдво Христове, бл. 1480 р., Дубова панель, 37,5 х 28 см, Staatliche Museen, Berlin.
Різдво (деталь), бл. 1480 р., Дубова панель, Staatliche Museen, Berlin.
Мадонна з Дитям в трояндовій альтанці, 1473 р., Темпера на дереві, 201 х 112 см, Saint-Martin, Colmar.